شیوه تفکر کارآفرینان موفق

کارآفرین‌‏های موفق، متفاوت فکر می‏‌کنند. نحوه برخورد آن‏ها با مشکلات، ترس‏‌ها و شکست‏‌ها متفاوت با افراد معمولی است. کارآفرین موفق می‏‌داند که جمله “غیرممکن است” فقط یک طرز تفکر است.
یک کارآفرین موفق، خوش‏بین، مشتاق برای رسیدن به هدف و خواهان تغییر شرایط است.
در ادامه این مقاله، ۲۱ شیوه متفاوت از تفکر کارآفرینان موفق که نسبت به افراد معمولی درباره زندگی، شکست و موفقیت دارند را ذکر می‏‌کنیم.

تفکر کارآفرینان موفق

مطمئنا تفکر کارآفرینان موفق با سایر افراد فرق می‌کنند زیرا آن‌ها با وجود موانع به پیروزی رسیده‌اند و نتیجه مطلوب را گرفته‌اند. پس ارزش دارد توصیه‌ها و تفکرات آن‌ها را مطالعه کنیم.

1- شکست تنها شکست است؛ اگر باور داشته باشید

آیا کسی کارآفرین موفقی می‌شناسد که شکست را تجربه نکرده باشد؟

برای مثال Jeff Bezos، موسس و مدیرعامل آمازون یک کارآفرین موفق است. اما آمازون همیشه مانند الان، موفقیت‏‌های بزرگ نداشته است. تا آنجا که ما اطلاع داریم، در گذشته آمازون اشتباهات و تجربیاتی داشت. برای مثال Amazon Auctions, Amazon zShops و Fire phone. اما جف اجازه نداد که این شکست‌ها او را از هدفش دور کنند. او درباره پروژه‌‏های شکست خورده‌‏اش در کنفرانس سال ۲۰۱۴ گفت:

“من در آمازون بیلیون‏ها دلار ضرر کردم… دقیقا بیلیون‏ها دلار. اما ماندن در شکست مثل عصب‏‌کشی دندان بدون بی‌‏حسی است.”

حتی اگر از دیگر صاحبان کسب و کارهای بزرگ اینترنتی هم سوال کنید، به شما خواهند گفت که آن‏ها هم قبل از موفقیت، شکست خورده‌‏اند. هیچ کارآفرینان موفق تا قبل از اینکه بر ترس خود از شکست غلبه نکرده باشند، به موفقیت‌‏های بزرگ نرسیده‌اند .

مسیر کارآفرینی، پیچ و تاب‏‌های زیادی دارد. گاهی با موفقیت و سود و گاهی با شکست و ضرر همراه است. شکست‏‌ها شما را تعریف نمی‏کنند، نحوه برخورد شما با این مشکلات و شرایط است که شما را تعریف می‌کند. یک کارآفرین موفق ترس را برده خود کرده است نه رئیس خود.

“اگر شما تا الان شکست نخورده‌‏اید، به این معنی است که تا کنون کار خلاقانه و جدیدی انجام نداده‌اید.”

2- معنی که به اتفاقات می‏‌دهید، نگرش و پاسخ شما را تعیین می‏‌کند

تفسیر شما از اتفاقات، در واقع همان چیزی است که اتفاق افتاده است. کارآفرینان موفق هیچ وقت تسلیم نمی‏‌شوند. منظور من این است که اگر بعضی چیزها کار نمی‏‌کنند، باید بررسی کنید که نقطه شروع مجدد کجاست؟

هیچ کارآفرینی تمام تصمیم‏‌هایش درست نیست! حتی بهترین آن‌‏ها نیز گاهی کارمندهای نامناسب استخدام می‏‌کنند یا قضاوت‏‌های اشتباه دارند. مثل Jeff Bezos. بسیاری از مردم، شرایط فعلی‏‌شان را رها نمی‏‌کنند. حتی زمانی که کاملاً مشخص است که این شرایط نتیجه‏‌ای نمی‏‌دهد. آن‏ها فقط به زمان و پولی که روی آن کار سرمایه‌‏گذاری کرده‏‌اند، فکر می‌کنند. در حالی که تصور کنید، گاهی اوقات هزینه زمانی و پول بیشتری با ماندن در همان شرایط اتلاف خواهد شد.

طبق گفته‌‏های بالا کارآفرین‏‌های موفق قضاوت‏‌های مهمی در کسب و کارشان انجام می‏‌دهند و می‏‌دانند که گاهی، بعضی چیزها را باید رها و به جلو حرکت کرد.

“این دیوانگیست که کارهای یکسان را بارها و بارها انجام دهیم و انتظار نتیجه متفاوتی را داشته باشیم.” (آلبرت انیشتین)

البته به این معنی نیست که شما باید به آسانی شرایط را رها کنید و تسلیم شوید. باید همیشه تمام جوانب و نتایج ممکن را بررسی کنید و همچنین همیشه در حال یادگیری و کار کردن روی ذهن خودتان باشید. چندین سال پیش، یکی از مربیان به من گفت که همیشه به ذهن خود اجازه می‏‌دهد که درباره هر موضوعی، اطلاعات جدیدی کسب کند.
به نظر من این طرز فکر، استراتژی خوبی برای زندگی است. پس اگر تاکنون چیزهای جدیدی یاد گرفته و یا رشد کرده‏‌اید، مطمئن باشید هیچ زمانی را تلف نکرده‌اید.

3- کارآفرین‌‏های موفق مسئولیت کارهایی که انجام می‌دهند را بر عهده می‌گیرند

افراد موفق هیچ وقت دیگران را سرزنش نمی‏‌کنند و همیشه مسئولیت نتایج کارهای خود را برعهده می‏‌گیرند. اما یک بازنده همیشه دیگران را مسئول شکست‏‌هایش می‌داند. زانتاماتا خالق سری کتاب‏‌های داستان‏‌های “شادی در زندگی‏ شما” درباره احساس مسئولیت و سرزنش دیگران، جملات پرمفهومی را بیان کرده است:

“اگر شخصی نخواهد مسئولیت کاری که انجام داده است را برعهده بگیرد، ممکن است تلاش کند تا دیگران را سرزنش کند. وقتی شما کار اشتباهی انجام نداده‌‏اید، سرزنش‏‌های آن‏‌ها را قبول نکنید. یا سعی نکنید که شما شرایط را اصلاح کنید. آن‏ها باید یاد بگیرند، اگر نتیجه متفاوتی می‌‏خواهند، باید انتخاب‏‌های متفاوتی داشته باشند. اگر شما شرایط را برای آن‏ها اصلاح کنید، آن‏ها را از یاد گرفتن اینکه باید مسئولیت کارهایی که انجام می‏‌دهند را برعهده بگیرند، محروم خواهید کرد. ممکن است در شرایط متفاوتی در آینده اشتباهات‏شان را تکرار کنند. آنگاه شما یا جزء اولین کسانی هستید که آن‏ها را سرزنش می‌کنید؛ یا سعی می‏‌کنید که شرایط را برایشان دوباره اصلاح کنید. زیرا آنها قبلاً هم این اشتباه را داشته‏‌اند. این کار یک چرخه مخرب ایجاد می‏‌کند و تنها زمانی این چرخه متوقف می‏‌شود که شما آن را متوقف کنید.”

,...

و... این مقاله ادامه دارد...